Pharmamarketeer
Hoe maken we reclameproductie echt duurzaam?

Hoe maken we reclameproductie echt duurzaam?

Hoe maken we reclameproductie echt duurzaam?

In een tijd waarin de roep om duurzaamheid steeds luider wordt, staat de marketing- en videoproductie-industrie voor een cruciale uitdaging.

Creatieve ideeën tot leven brengen, verhalen vertellen in een paar seconden, de verbeelding aanspreken en emotioneel raken. Het film/video productievak is voor mij het mooiste vak dat er is. En tegelijkertijd een vak dat ontzettend in beweging is, en altijd al is geweest. Zeker voor branded content. Nieuwe technieken, kanalen, platformen en andere manieren van kijken. Ook in de afgelopen periode zijn weer veel bewegingen ontstaan, veranderingen in het marketinglandschap, de relatie tussen creatie en productie en de laatste beweging: duurzaamheid.

Duurzaam produceren, de nieuwe uitdaging

Merken moeten steeds meer voldoen aan de duurzaamheidsnormen en daarover verantwoording afleggen. Dit wordt binnen afzienbare tijd net zo belangrijk als een accountantscontrole. Zie bron: KPMG rapport.

Duurzaam filmmaken is dan ook een uitdaging. We worden geconfronteerd met tal van obstakels, zoals de afhankelijkheid van scripts die onze kant op komen. Hoe principieel kunnen en moeten we zijn bij het accepteren van bepaalde opdrachten? En eenmaal op de set, hoe kunnen we als producenten bijdragen aan het vergroenen van onze industrie?

Hoe creëren we duurzame videoproducties?

1: Bespreek duurzaamheid met de opdrachtgevers: Voordat je begint met een productie, is het essentieel om te begrijpen welke duurzaamheidsdoelstellingen de klant of het merk heeft. Door te weten wat hun prioriteiten zijn op het gebied van duurzaamheid, kun je gerichter werken aan het realiseren van hun doelen en tegelijkertijd de impact van de productie op het milieu verminderen.

2: Betrek producenten van content vroegtijdig: Breng producenten met duurzaamheid expertise eerder in het productieproces aan boord. Door deze specialisten vanaf het begin te betrekken, kunnen ze waardevolle inzichten en advies bieden over hoe duurzaamheid geïntegreerd kan worden in alle aspecten van de productie, van conceptontwikkeling tot uitvoering.

3: Focus op langetermijnsamenwerkingen en hergebruik: Richt je op het opbouwen van langdurige samenwerkingsverbanden met leveranciers en partners. Door een duurzame relatie op te bouwen kun je gemakkelijker materialen hergebruiken, middelen delen en gezamenlijke initiatieven ontwikkelen die de impact op het milieu verminderen. Door samen te werken aan hergebruik en recycling, kunnen productiekosten worden verlaagd en kan de duurzaamheid van toekomstige projecten worden vergroot.

In een tijd waarin de roep om duurzaamheid steeds luider wordt en de impact van onze acties op het milieu steeds duidelijker zichtbaar zijn, staat de marketing- en videoproductie-industrie voor een cruciale uitdaging. Door samen te werken, kunnen producenten, bureaus, klanten en leveranciers een positieve verandering teweegbrengen. Het is niet alleen een kwestie van verantwoordelijkheid nemen, maar ook het omarmen van innovatie en efficiëntie in ons vakgebied. En weet je niet hoe? Vraag dan om hulp! Laten we onze krachten bundelen en streven naar een industrie die niet alleen inspirerende verhalen vertelt, maar ook bijdraagt aan een duurzamere wereld voor toekomstige generaties.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)