DOSSIER B2B Marketeers op stelling
‘Social media zijn de effectiefste kanalen voor B2B’. De aanleiding voor deze stelling was het onderzoek van insiderintelligence.com gepubliceerd op 2 januari 2024. ‘The future of B2B marketing is social’ was een van de uitkomsten. De onderzoekers van insiderintelligence.com voorspellen dat LinkedIn en Meta 42,2 procent van de digital ad spend in 2024 voor hun rekening nemen en noemen TikTok kandidaat voor ‘organische en op makers gebaseerde B2B-marketing’. Zij stellen tevens dat ‘de helft van de Amerikaanse B2B-marketeers antwoorden dat social media het meest bijdragen aan het bereiken van top-of-funnel-doelen’. In 2024 zal TikTok 87,3 miljoen volwassen Amerikanen (32,6%) bereiken, aldus insiderintelligence.com, en deze volwassen gebruikers spenderen maar liefst 55 minuten per dag op TikTok; 5 minuten meer dan op YouTube en 25 minuten meer dan op Facebook. Naar eigen zeggen heeft TikTok overigens inmiddels 5,7 miljoen gebruikers in Nederland en 9 miljoen in de Benelux. Insiderintelligence.com eindigt met de aanbeveling dat ‘TikTok een geweldig platform is om te experimenteren met leuke B2B-inhoud’ en, op waarschuwende toon, ‘bedenk dat Gen Z en de Millennial de toekomstige doelgroep van B2B-marketeers zijn’.