Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024?
Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langzaamaan verandert.
AI afbeeldingen
Niet alleen AI teksten en codes waren hot in 2023, maar ook afbeeldingen. Diverse tools zijn nu beschikbaar die afbeeldingen en video’s voor je maken. In 2024 zal dit niet anders zijn. Content wordt steeds belangrijker in SEA, dus ook goede en zeker opvallende afbeeldingen en video’s worden nog belangrijker. Door AI in te zetten kan je nu veel sneller afbeeldingen en video’s laten maken, om die vervolgens te gebruiken in al je ads.
Automatisch advertentie creëren
In de komende maanden wordt een nieuwe functie in Google Ads uitgerold, namelijk conversational experience. Vorig jaar kwam Google al met automatically created assets (ACA), waardoor er automatische tekstadvertenties worden aangemaakt. Maar met conversational experience worden de ads gemaakt aan de hand van de landingspagina. Bij het invoeren van de url zal de Google AI automatische titels en beschrijvingen aanmaken. Bevallen de suggesties niet, dan kan je die altijd nog aanpassen. Dit kan je natuurlijk veel tijd gaan besparen.
Demand Gen
Dit jaar werd het nieuwe campagne type Demand Gen gelanceerd. Met een Demand Gen campagne focus je nog steeds op conversies, maar adverteer je meer op YouTube, YoutTube Shorts, Display en Discovery Ads. Ofwel, creatieve content is hierbij heel belangrijk.
Performance Max campagnes focussen voornamelijk op Google Shopping en voor een deel ook op Google Search. Met het combineren van een Demand Gen en een Performance Max adverteer je op alle Google kanalen waarbij de focus ligt op conversies. Door deze 2 campagnetypes te gebruiken ga je steeds meer adverteren in de hele funnel.
Vehicle Ads in Nederland
Autodealers opgelet! Momenteel is de Vehicle Ads-functie alleen nog in Amerika beschikbaar, maar misschien slaat dit snel over naar Europa. De eerste testen voor het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk worden opgezet en dan kan een verdere uitrol naar heel Europa volgen. Vaak zit hier een vertraging van 6 tot 12 maanden tussen.
Met de zogenaamde Vehicle Ads kan jij door middel van een feed jouw auto’s in Google Shopping tonen. Dit zal voor de vele autodealers misschien even wennen zijn, omdat zij nu vooral focussen op bijvoorbeeld autovergelijker-sites. Google zal dan ook een nieuwe ‘site’ worden om auto’s te vergelijken.
Reizen/hotels als Shopping
De laatste jaren is Google ook meer bezig met Google Hotel Ads. Langzaam zie je ook hier nieuwe functies voorbij komen en wordt de zichtbaarheid in de zoekresultaten steeds groter. Mijn verwachting is dat Google steeds meer gaat investeren in de Travel en Hotel Ads. Dit is natuurlijk een grote markt en dat weet Google ook. Inmiddels zijn de eerste Hotel Ads als Shopping al te zien in Nederland. De verwachting is dan ook dat dit steeds verder wordt uitgebreid met bijvoorbeeld pakketreizen of als je bijvoorbeeld een dagje naar een spa wilt boeken.
2024 and beyond
Hierboven staat maar een aantal ontwikkelingen dat ik heb uitgelicht en er zijn nog veel meer ontwikkelingen die we de komende jaren kunnen verwachten. Welke belangrijke ontwikkelingen mis ik nog en hebben ze een grote impact?