Heb ik je aandacht? Zo beïnvloed je klantgedrag
Wil jij je in je marketingstrategie richten op zaken als pageviews, bereik of kijkcijfers? Dan wil je dus eigenlijk de aandacht trekken. Het is dan slim om je eerst te verdiepen in hoe de menselijke aandacht eigenlijk werkt. Daarmee voorkom je dat je straks je toevlucht neemt tot clickbait en kun je op duurzame manieren de aandacht verdienen. In deze longread leg ik je uit hoe de menselijke aandacht werkt en hoe je daar in je marketing mee om kunt gaan.
Leer hoe onze aandacht werkt
Probeerde Kenneth zijn collega’s te beschermen? Of had hij echt niets gezien? Nu weten we dat het aannemelijk is dat hij de waarheid sprak. Mensen zijn ertoe in staat om ons zodanig te focussen dat we andere zaken volledig over het hoofd zien. Zodra je snapt hoe aandacht werkt kun je daar je voordeel mee doen.
In deze longread leg ik je uit hoe onze aandacht werkt, waarom we ons op bepaalde dingen richten en tegelijkertijd andere dingen compleet missen. Ik vertel je ook hoe je met deze theorie de spotlight op je richt. Als je weinig tijd hebt vind je hieronder de belangrijkste takeaways:
- We worden continu gebombardeerd met allerlei dingen die onze aandacht vragen. Daarom maken we een selectie van de meest relevante dingen en die krijgen de aandacht.
- Bewuste focus kost heel veel mentale energie. Dat houden we niet lang vol. In situaties waarin je weinig mentale energie hebt, ben je vatbaarder voor afleiding.
- Een stimulus kan op twee manieren onze aandacht krijgen. We kunnen bewust onze aandacht richten op datgene waarvan we denken dat het ons het dichtste bij ons doel brengt. Maar vaak wordt onze aandacht automatisch getrokken door de meest opvallende stimulus.
- Stimuli trekken de aandacht wanneer ze afwijkend, onverwacht of emotioneel relevant zijn.
- Door van nature opvallende stimuli slim in je communicatie te verwerken kun je de aandacht sturen.
Wat is aandacht?
Onze zintuigen worden elke seconde gebombardeerd met allerlei soorten stimuli. Zonder een manier om al die stimuli te kunnen filteren kunnen we niet functioneren. En dat is precies wat aandacht doet. Aandacht is het proces waardoor je een stimulus selecteert boven andere stimuli. Aan deze stimulus besteed je dan (een deel van) je mentale energie. Aandacht is dus een soort selectieproces, waarbij je als het ware een zaklamp op een bepaald voorwerp richt.
Het hele proces begint met de informatie die vanuit je zintuigen binnenkomt. Daarvan maken we een selectie van wat op dat moment relevant is. De attenuatietheorie van de Amerikaanse psychologe Anne Treisman beschrijft hoe dit werkt. Volgens deze theorie hebben we een filter dat een selectie maakt van wat er binnenkomt. Dit werkt in twee stappen:
- Eerst maken we een snelle selectie van wat er binnenkomt, gebaseerd op simpele kenmerken. Alle overige stimuli verzwakken we, maar negeren we niet.
- Daarna volgt een diepere selectie van wat we binnenkrijgen, waarbij er een klein aantal stimuli worden uitverkoren om verder te verwerken. Op die stimuli richten we dan de aandacht.