Pharmamarketeer
Van multiformatting tot interactie: zo ziet contentcreatie in 2024 eruit

Van multiformatting tot interactie: zo ziet contentcreatie in 2024 eruit

Van multiformatting tot interactie: zo ziet contentcreatie in 2024 eruit

1. Predictive analytics ingezet voor ultragepersonaliseerde, relevante en dynamische content

Predictive analytics maakt gebruik van historische gegevens en algoritmen om patronen in het gedrag en de voorkeuren van klanten te identificeren. We weten steeds meer over onze doelgroep. Vaak al voordat ze het zelf weten. Door klanten op basis van deze data en kennis te segmenteren kan je  ultrapersoonlijke, relevante en dynamische content aanbieden. Waar het voorheen nog weleens lastig was om die data en kennis ook daadwerkelijk om te zetten tot passende content, is dit nu dankzij artificial intelligence makkelijker haalbaar.

2. Interactieve content: gebruikers worden meer betrokken bij content

Interactieve content is zo ontworpen dat de gebruiker er actief bij betrokken wordt. Denk aan interactieve infographics of PDF’s. Beide bijzonder effectief in het overbrengen van complexe informatie op een boeiende en begrijpelijke manier. Maar denk ook aan quizzen en polls. Krachtige tools voor betrokkenheid en data-verzameling.

3. Artificial intelligence gaat meer contentvormen ondersteunen

Waar we in 2023 overdonderd zijn met de mogelijkheden, vooral op het gebied van tekst en beeld, gaat artificial intelligence ons in 2024 ook ondersteunen met andere contentvormen. Denk aan het maken van video’s. Een avatar van jezelf met jouw eigen stem en voice-enabled content. Of denk bijvoorbeeld aan podcasts die zijn aangepast aan individuele luisteraars. Het wordt tijd om verder te kijken dan ChatGPT en ons te focussen op hoe je verschillende tools kan combineren voor verbluffende resultaten.

4. Toegankelijkheid van content wordt beter

Doordat het veel makkelijker wordt om verschillende vormen van content te maken, denk bijvoorbeeld aan het omzetten van tekst naar speech, komt toegankelijkheid van content hoger op de agenda’s. Je kunt straks heel eenvoudig je content omzetten naar andere vormen. Dus hou rekening met de mensen die niet goed kunnen lezen, horen of zien. Door het gemak waarmee content in verschillende vormen gemaakt kan worden, heb je straks geen excuus meer om niet met toegankelijkheid bezig te zijn.

5. Multiformatting wordt het nieuwe normaal

Multiformatting (samen met ChatGPT bedacht) betekent dat je je content in verschillende vormen aanbiedt. Sluit mooi aan bij het punt hierboven. Content maken was altijd heel kostbaar en we zijn ons (gelukkig) gaan realiseren dat we de content die we maken in veel verschillende vormen kunnen aanbieden. Helemaal afgestemd op het kanaal en de doelgroep. Door artificial intelligence wordt dat nog een stuk eenvoudiger. Dit betekent optimaal gebruikmaken van je content met, als je het goed doet, meer resultaat.

6. Groeiende erkenning van het belang van content in andere vakgebieden

Ik had de smaak te pakken, dus introduceer graag nog een nieuw woord: contentcentrisme. Hiermee wil ik benadrukken dat ik verwacht dat content in 2024 een centrale rol gaat spelen in nieuwe en meerdere bedrijfsprocessen. Dit reflecteert de groeiende erkenning van het belang van content in andere vakgebieden dan marketing. Dit betekent in de praktijk dat de druk op het marketing/communicatieteam gaat groeien en er nieuwe taken bijkomen, daarnaast krijgt marketing & communicatie een vastere en stevigere rol aan verschillende tafels.

7. Autonomisering van artificial intelligence

In 2024 verwacht ik dat organisaties aan de slag gaan met eigen AI-tools en integraties tussen verschillende tools. Zo kan je nu al je eigen GPT bouwen in een paar stappen. Het voordeel ervan is dat je artificial intelligence heel gefocust kan inzetten. Waar we in 2023 veel tijd kwijt waren om de juiste output te krijgen, wordt dat probleem met een eigen AI-tool grotendeels verholpen. Zo kan je veel stappen in het maken van content efficiënter doorlopen terwijl een hoge kwaliteit en eigen toon geborgd blijft. Dit geeft marketingteams ook de kans om artificial intelligence echt onderdeel van hun werkprocessen te maken en zo optimaal te profiteren van de gemakken en voordelen.

8. Print krijgt een grotere rol

De tijd die we winnen door artificial intelligence te omarmen en repetitieve taken te laten overnemen, geeft marketeers en communicatieprofessionals meer ruimte om ook andere vormen van content (weer) op te pakken. Volgens Gartner is in 2024 het vinden van nieuwe klanten de belangrijkste uitdaging voor marketeers. Hoe bereik je die? Artificial intelligence geeft een heleboel kansen op het gebied van content, maar tegelijkertijd betekent het dat je (potentiële) klant online nog meer overspoeld wordt.

Wil je opvallen? Kijk dan eens serieus naar print. Het is nooit weggeweest, maar heeft bij veel organisaties een kleinere rol gekregen. Logisch aan de ene kant, het blijft ook belangrijk, maar print geeft je de kans om letterlijk bij je (potentiële) klant op schoot te liggen. Een prachtig magazine met interessante artikelen en interviews of een geprinte uitnodiging voor een event. Uiteraard wel met duurzaamheid in acht nemend.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)