Pharmamarketeer
Marketing automation onstuimig door generatieve AI

[Emerce TV] ‘Marketing automation onstuimig door generatieve AI’

Marketing automation onstuimig door generatieve AI

De markt voor marketing automation, gebruikt voor klantcontact, wordt overspoeld door duizenden nieuwe kleine en grote AI-tools. Dit brengt grote verandering met zich mee, maar niet iedereen kan nog aansluiten.

“Het aantal beschikbare tools is sinds mei jongstleden met 2.500 gestegen tot ruim dertienduizend. Daaronder veel LLM’s die tekst voorspellen en beeld kunnen genereren.”

Frans Riemersma, oprichter van onderzoeksbureau Martec Tribe, verwacht daarom dat de markt voor marketing automation omstuimig wordt. Bedrijven die klantcontactsystemen leveren gaan op zoek naar wat ze hoe kunnen automatiseren voor hun klanten, richting de consument. Velen tasten in het duister en komen daar proefondervindelijk achter.

Een voorbeeld. “Als je algemene en specifieke interacties voedt aan een LLM dan vorm je interacties met de tone of voice van jouw bedrijf. Dat komt eraan.” Anders gezegd: de computer leert hoe hij natuurlijke gesprekken kan voeren met consumenten en doet dat ook nog eens op een toon die lijkt op een medewerker van dat bedrijf.

De onderzoeker zegt dit in dit vraaggesprek met Emerce TV.

Riemersma waarschuwt voor overenthousiasme: “Je moet opletten, want je stopt je data en modellen wel in Midjourney en Dall-E. Je wilt niet dat je dan je intellectueel eigendom ‘weggeeft’ of private gegevens. Op dat gebied is nog veel onduidelijk.”

Waar wordt AI toegepast? “Bij Analytical AI, machine learning gebruiken we daar al wat langer. Je kunt een soort A/B-testen doen op publieksgroepen. Met die resultaten kun je vervolgens doelgroepselecties maken om mensen op te mailen.”

“AI kan ook worden gebuikt om een gebruikersinterface aan te passen, de dialogue interface. Nu is dat nog GUI, maar dat kan ook audio worden. Dan rijst de vraag: wat zeg je tegen welke klant in welke context?”

Het discussie tussen Frans Riemersma, Jaap Kooij en gespreksleider John Meulemans is te bekijken vanaf donderdag 12 oktober. Dan gaat de videocollectie Marketing Automation van Emerce TV live. Dat zijn negen kennissessie en interviews met praktijk en inzichten over marketing automation.

De sessie met Riemersma behandelt verder nog zaken als implementaties (‘We gaan steeds meer naar MVP’s’), composability (‘Koop alleen features die je nodig hebt’), behoeftes leren formuleren (‘Tools op zich zijn geen antwoord op de bedrijfsvraag’) en de eindklant (‘Daar is te weinig aandacht voor, maar zou vertrekpunt moeten zijn’).

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)