Pharmamarketeer
Zo beïnvloed je het brein van je LinkedIn-volgers [8 content-tips]

Zo beïnvloed je het brein van je LinkedIn-volgers [8 content-tips]

Zo beïnvloed je het brein van je LinkedIn-volgers [8 content-tips]

We worden dagelijks overspoeld met marketingprikkels. Vaak zijn we deze na enkele seconden alweer vergeten of worden ze niet eens bewust waargenomen. Dat is ook niet zo vreemd, want het is onmogelijk om bij elke prikkel een bewuste beslissing te nemen. Dat zou domweg te veel energie kosten.

In plaats van te proberen het bewuste brein aan te spreken, is het effectiever om het onbewuste brein te activeren. Dat maakt de kans groter dat je de aandacht trekt. Het onbewuste brein is een soort automatische piloot die werkt op basis van intuïtie én op basis van regelmatig terugkerende patronen, ook wel automatismen genoemd.

1. Vermijd jargon

Ons brein is lui en wil zo min mogelijk energie verspillen aan het ontcijferen van alle berichten die we op LinkedIn voorgeschoteld krijgen. Dat betekent dat jouw content licht verteerbaar moet zijn, dan wordt je tekst automatisch positiever beoordeeld. Houd het simpel en vermijd jargon (vooral in de eerste regels van je tekst). Probeer niet intelligent over te komen door ingewikkelde woorden te gebruiken – dat werkt averechtsKeep it simple.

2. Verlies weegt zwaarder dan winst

Verlies weegt voor ons brein zwaarder dan winst. De angst om iets dat we al hebben te verliezen is sterker – zelfs twee keer zo sterk – dan de wil om iets van dezelfde waarde te winnen. We komen dus sneller in actie om te voorkomen dat we iets verliezen of mislopen. Dat fenomeen werd ontdekt door Daniel Kahneman en Amos Tversky en heet verliesaversie. Met die wetenschap werkt ‘5 tips om te voorkomen dat je te veel belasting betaalt’ als kop dus beter dan ‘5 tips die een belastingvoordeel opleveren’.

3. Een prijs vermelden

Het brein is gevoelig voor prijzen. Een prijs betekent betalen, dus verlies. Wil je in je bijdrage een prijs vermelden? Maak de prijs dan minder ‘zwaar’. Het euroteken wordt door ons brein sterk geassocieerd met geld uitgeven. Uit onderzoek is gebleken dat prijzen zonder euroteken of extra nullen minder prijspijn oproepen. Schrijf dus 139,– in plaats van € 139,00. Om die reden hebben webshops als Bol.com, Wehkamp, Coolblue en Zara het euroteken al verwijderd.

4. Geen conflict

Gebruik geen ‘conflicterende’ boodschappen in tekst en beeld. Dus niet in de kop of de eerste regels tekst het woord ‘omlaag’ gebruiken, terwijl het plaatje een stijgende lijn laat zien.

5. Nudging

Gebruik nudging (duwtje geven): beïnvloed bijvoorbeeld de kijkrichting van mensen door pijlen te gebruiken in je tekst (dat kan een emoji zijn of een pijltje dat je kopieert vanuit Word).

6. Hapklare tekst

Bevat je bijdrage veel tekst? Gebruik dan witregels tussen de alinea’s. Hoewel een bijdrage niet langer kan zijn dan 3.000 tekens is ook een tekst van 1.000 tekens zonder witregels niet prettig leesbaar. Je tekst wordt (onbewust) beter gelezen als er witregels tussen de alinea’s staan. Dat geldt natuurlijk helemaal voor langere blogartikelen (maar daar heb je meer opties voor de tekstopmaak).

Wil je enkele voordelen van jouw product of dienst opsommen? Zet ze onder elkaar met vinkjes. Onbewust ziet je (potentiële) klant dan veel sneller wat het oplevert als hij of zij besluit jouw product of dienst aan te schaffen.

7. Schrijf beeldend

Als je content schrijft probeer dan ‘beeldende’ taal te gebruiken. Woorden die het brein helpen om te visualiseren wat je zegt.

8. Verhalen die raken

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat content in de vorm van een verhaal altijd overtuigender is dan niet-verhalende content. Verhalen roepen meer empathie op en zorgen voor verbinding. Dankzij storytelling raak je zowel de ratio (linkerhelft) als de fantasie (rechterhelft) en komt je verhaal veel beter binnen.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)