Inhousing marketing loont
De rol van specialistische marketingbureaus verandert, van sturend naar ondersteunend. Volgens een nieuw onderzoek komt dat door de doorlopende trend van inhousing, het intern opbouwen van expertise.
Zestien procent van de marketingafdelingen doet praktisch alle digitale activiteiten helemaal zelf, in huis. Tweederde hanteert een hybride vorm waarbij ze op onderdelen experts van buiten inhuren.
Een jaarlijks onderzoek van Inhousing.agency laat zien dat inhousing betere resultaten oplevert. Het intern opbouwen van expertise en vaardigheden levert hogere efficiency op en een beter gebruik van data. Het onderzoek onder tachtig senior marketeers laat ook een hogere ROI zien. Bijna dertig procent van de ondervraagden ziet zelfs een significante stijging.
Werk dat typisch in huis wordt gehaald: SEO, copywriting, SEA, socialmediabeheer, data-analytics. Dit zijn ook typisch zaken die binnen afzienbare tijd door AI-tools kunnen worden overgenomen.
Directeur Steven Pieneman van Inhousing.agency: “Daarnaast leidt inhousing tot meer digitale marketinginitiatieven vanuit de in-house marketingoperatie. Met bureaus samenwerken blijkt dan eerder een beperkende factor.” Hij tekent daarbij wel aan, dat hooggespecialiseerde bureaus juist van extra waarde zijn als ze een soort coachende rol houden bij klanten, om hun expertise op peil te houden en als vraagbaak.
“Inhousing loopt nog steeds door, 54 procent haalt nieuwe activiteiten in-house aankomend jaar, en er zullen steeds meer vakgebieden naar klantzijde verschuiven. Dat proces blijft doorgaan. Dit houdt in dat bureaus steeds vaker een ondersteunende rol in plaats van een sturende rol zullen krijgen.”
“De huidige marketing- en mediabureaus zijn nu al bezig met het verleggen van de werkzaamheden, waarbij medewerkers intern worden geplaatst bij de opdrachtgever. Je ziet de overstap van strategisch bepalend naar een ondersteunende rol. Dit is een enorme marktverschuiving, die de komende jaren nog verder zal doorzetten.”