Het effect van de Core Web Vitals op SEO
Of je nou een ondernemer bent die zelf SEO-werkzaamheden uitvoert, of een marketeer die de werkzaamheden op zich neemt namens diverse klanten… De kans is groot dat de term ‘Core Web Vitals’ je bekend in de oren klinkt. Wat zijn Core Web Vitals precies en wat is het effect op SEO? Dit is een vraag die ik als marketeer vaak te horen krijg en waar nogal wat onduidelijkheid over bestaat. In dit artikel ga ik dieper in op deze vragen en leg ik uit waar je naar moet kijken en wat je kunt verwachten.
Wat zijn de Core Web Vitals?
De Core Web Vitals zijn door Google opgestelde metrics die de gebruikerservaring meet van de pagina’s op je website. Sinds 2021 gebruikt Google dit als een van de meer dan 200 rankingfactoren om te bepalen waar jouw pagina moet komen te staan in de zoekresultaten.
De Core Web Vitals bestaan uit drie metrics die bepalend zijn voor de ranking van je website:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Google beoordeelt deze metrics afzonderlijk voor iedere pagina met de scores ‘goed’, ‘voor verbetering vatbaar’ of ‘slecht’. Dat houdt in dat een score voor een metric op de ene pagina niet automatisch betekent dat dit voor al je pagina’s geldt.
Largest Contentful Paint (LCP)
De LCP meet de laadsnelheid van het grootste stuk content dat de gebruiker kan zien in de viewport. Met content wordt bedoeld: tekst, afbeeldingen, video’s en andere block-level HTML zoals tables en headings. De LCP wordt gemeten in seconden. Een LCP met een tijd van 2,5 seconden of minder wordt gezien als goed.
First Input Delay (FID)
De FID meet de tijd tussen de eerste interactie van een gebruiker op een pagina (zoals bijvoorbeeld een klik op een link of knop) en de tijd waarin de browser het verzoek van de interactie verwerkt. De FID wordt gemeten in milliseconden. Een tijd van minder dan 100 milliseconden wordt gezien als goed.
De FID wordt vanaf maart 2024 vervangen door de Interaction to Next Paint (INP).
Cumulative Layout Shift (CLS)
De CLS meet het aantal onverwachte verschuivingen die plaatsvinden tijdens het laden van een pagina. Als een gebruiker een pagina heeft geladen en tijdens het lezen van de pagina toch ineens nog een banner wordt ingeladen waardoor de tekst naar onder springt, ziet Google dat als een CLS. CLS wordt gemeten op basis van twee factoren:
- Het effect van een verschuiving binnen de viewport en alle beïnvloede elementen.
- De horizontale of verticale afstand van de verschuiving van het specifieke element binnen de viewport.