Nationale Marketing Benchmark: Pricing uitdaging voor marketeers
Het behouden van omzet, winst of marktaandeel ondanks toenemende prijsdruk, is op dit moment de grootste uitdaging voor Nederlandse marketeers. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark 2023, waarvan de eerste uitkomsten werden gepresenteerd op Nima Marketing Day 2023 op 15 juni jl.
De toenemende inflatie is steeds meer een uitdaging voor Nederlandse marketeers. ‘Niet alleen neemt het besteedbaar inkomen van huishoudens af. De bedrijfskosten nemen ook sterk toe. Daardoor staan omzet en winst in veel ondernemingen onder druk,’ licht Ronald Jansen van marketing- en merkadviesbureau Mark Stronger en initiatiefnemer van het benchmarkonderzoek toe. ‘Toch is het belangrijk om voorbij gemiddelden te kijken. Niet overal is inflatie een probleem.’
Inflatie niet overal probleem
Van deelnemers aan de Nationale Marketing Benchmark zegt bijvoorbeeld een kwart dat inflatie hen niet raakt en een even grote groep zegt het marketingbeleid al te hebben aangepast. Van de andere helft onderzoekt het merendeel de impact van de prijsstijgingen nog. ‘Competenties in pricing zijn nu belangrijk, maar niet alle bedrijven hebben deze ontwikkeld, ’ vervolgt Jansen, ‘Versterking van prijscompetenties staat bij cmo’s en marketingdirecteuren daarom bovenaan de lijst van te ontwikkelen competenties. Dat was in ons vorige benchmarkonderzoek beslist nog niet zo.’
Nationale Marketing Benchmark
De Nationale Marketing Benchmark is een onderzoek naar de organisatie en effectiviteit van marketing in Nederland. In het onderzoek worden 200 bedrijven vergeleken op ongeveer 100 kenmerken van hun marketingaanpak. Daarnaast worden verschillende achtergrondkenmerken uitgevraagd, waardoor verschillende selecties mogelijk zijn. Respondenten zijn verantwoordelijk voor de marketingstrategie en het marketingbudget in hun organisatie. Het benchmarkonderzoek wordt nu voor de derde keer uitgevoerd en is een initiatief van Mark Stronger en partners Objective Platform en SRM Opleidingen en Trainingen.