Heb jij Contextual Advertising al omarmd?
Een 100% cookieloze realiteit. We weten allemaal dat het komt. Toch wachten veel marketeers nog af tot het moment écht daar is. Alsof het daarmee nog wat langer uitgesteld kan worden. En de gevolgen misschien-hopelijk-je-weet-maar-nooit meevallen.
Maar de realiteit van vandaag is klip en klaar:
- Cookieloos adverteren is nu zo dichtbij dat wegkijken geen optie meer is
- Wie zich nu niet aanpast haakt af. Of wacht een bijzonder dure inhaalslag
Kijk alleen al naar de cijfers van vorig jaar. In 2022 steeg het aandeel digital advertising zonder 3rd party cookies van 26% naar 43%. Bijna een verdubbeling. Je hebt geen glazen bol nodig om in te kunnen schatten wat dit voor 2023 en volgend jaar betekent.
Wie heeft opgelet de afgelopen 2-3 jaar weet dat ‘contextual’ het sleutelwoord is dat in meer en meer campagnestrategieën terugkomt. Waar is die onstuitbare opmars op gebaseerd?
Waarom Contextual Advertising de basis wordt voor elke marketeer
Relevantere targeting dan cookies
Nu nog maar een derde van alle browsers nog cookies accepteert is de roep om cookieloze targetingmogelijkheden groter dan ooit. Contextuele targeting is niet alleen de oplossing, het is de betere oplossing. Met contextuele targeting bereik je zelfs relevante gebruikers die met cookies niet geïdentificeerd konden worden. Dankzij de Cookieless Translator van Teads, in combinatie met een groeiende databank, kunnen custom doelgroepen worden gecreëerd. En worden advertenties veel gerichter aangeboden – binnen de juiste context, passend bij interesses. Het voordeel van contextual is dat het ons dwingt breder en creatiever te kijken dan we gewend (of is het ‘verwend’?) waren. Kleur en klank van content, het tijdstip van consumeren, het device, de weersomstandigheden… Het levert een kleurrijker palet op. Kwalitatiever bereik is daarmee net zo onvermijdelijk als gewenst.
Minder risico merkafbreuk
Verantwoorde & kwalitatieve media + kwalitatieve advertenties hebben een kwalitatieve uitstraling voor merken als uitkomst. Met de zekerheid dat je niet meer tussen ‘verkeerde’ content terechtkomt, waar je als merk niet mee geassocieerd wil worden. In een tijd waarin zelfs op het oog kleine ‘misstappen’ – bedoeld of onbedoeld – grote gevolgen kunnen hebben, is dat iets waar serieuze merken veel waarde aan hechten. Contextual advertising biedt die garantie. Zo sluit je risico’s aan de voorkant zoveel als mogelijk uit en wordt ‘damage control’ een term uit het verleden.
De verschuiving in Programmatic
In 2022 werd een beginnende trend waarneembaar in programmatic buying (Digital Ad Spend Study 2022). Een bescheiden maar onmiskenbare verschuiving van Open Auction naar Private Auction. Allemaal vanuit de groeiende behoefte aan meer controle. Uitgevers willen meer inzicht in wie hun data gebruikt en welke advertenties worden getoond. Adverteerders willen weten wáár hun campagnes getoond worden.
Precies de voordelen die Contextual al biedt.
Hoe bereiken we onze doelgroep op de meest effectieve manier? Contextual advertising doet wat met cookies misschien wel nooit echt is bereikt. Campagnes opleveren waar zowel merken als mensen blijer van worden.