Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
Volproppen met irrelevante content
Het is evident dat elk merk sterke content nodig heeft. Je moet voor de aardigheid maar eens kijken hoe vaak de content van merken op LinkedIn of YouTube bekeken wordt. Het bereik is dramatisch laag. Niet zo gek, want als je als merk niets te melden hebt, is er voor mensen ook geen reden om de content tot zich te nemen.
Averechts effect
De hoeveelheid branded content die verspreid wordt, blijft maar toenemen, maar de totale engagement daalt al jaren. Verspilde moeite dus. Erger nog, merken dragen met dit gedrag bij aan de verdere digitale vervuiling. De constante vraag om aandacht van feeds, inboxen en notificaties veroorzaakt een groei in stress en burn-out klachten. Het begint een ethisch vraagstuk te worden hoe marketeers hiermee omgaan.
Less is more
Content is pas relevant als de ontvanger dat vindt. Less is more dus. Onderscheidende en relevante content vanuit je merkbelofte creëren, uitserveren aan de relevante doelgroepen op de daarvoor geschikte kanalen vergt een grondige voorbereiding en een grote investering. Een messaging- en mediamatrix, met social categorieën en passende boodschappen voor de verschillende kanalen en doelgroepen. Content maken is een vak.