Waarom diversiteit op de werkvloer belangrijk is voor groei en innovatie
Diversiteit op de werkvloer is cruciaal voor de groei en innovatie van bedrijven. Wil je weten hoe je bedrijf kan groeien en innoveren? Het antwoord is eenvoudig: diversiteit op de werkvloer.
In dit artikel bespreek ik waarom diversiteit zo belangrijk is en welke voordelen het biedt. Als ondernemer heeft dit mij geholpen om in twee jaar tijd toffe nieuwe projecten binnen te halen en op te leveren voor een divers klantenportfolio.
Het belang van diversiteit op de werkvloer
Het creëren van een werkomgeving waarin alle medewerkers zich gezien en gehoord voelen, ongeacht hun…
- Achtergrond
- Geslacht
- seksuele geaardheid
- Leeftijd
- Etniciteit
- Religie
…doet zowel de resultaten als het imago van elk bedrijf goed. Volgens Gartner: “75% van de organisaties met managementteams die een diverse en inclusieve cultuur weerspiegelen, behalen hun financiële doelen. Gender-diverse en inclusieve teams presteerden bovendien gemiddeld 50% beter dan gender-homogene, minder inclusieve teams.”
Een inclusieve omgeving verkleint het verloop van werknemers en vergroot de betrokkenheid en tevredenheid. Dit leidt tot een betere samenwerking en teamdynamiek, waardoor de productiviteit en prestaties van het bedrijf verbeteren.
Financiële voordelen van inclusie en diversiteit
Naast een positief effect op productiviteit, profiteren bedrijven die investeren in inclusie en diversiteit ook nog van een beter herstelvermogen in het geval van financiële crises – zoals COVID-19 – omdat ze flexibeler zijn.
De focus op inclusie & diversiteit op een laag pitje zetten, kan zelfs negatieve gevolgen hebben: je kunt niet alleen te maken krijgen met negatieve feedback en kritiek, maar ook steeds meer moeite ervaren met positionering in een markt die staat voor en draait op groei & vernieuwing.
Bedrijven hebben innovatie en veerkracht, twee typische gevolgen van een diverse en inclusieve bedrijfsvoering, hard nodig bij het herstellen van een crisis. (McKinsey).
Creatieve voordelen van inclusie en diversiteit
Diverse teams zijn bovendien innovatiever, beter in staat om te anticiperen op veranderingen in de behoeften van consumenten, consumptiepatronen en om nieuwe producten en diensten mogelijk te maken die mogelijk een concurrentievoordeel opleveren.
Het is bijvoorbeeld voordelig als leden van een content team, dat zich bezig moet houden met campagnes over Ramadan en Eid, inhoudelijk weten waar ze het over hebben omdat ze zelf deelnemen aan deze religieuze gebeurtenissen. De tone of voice kan scherp worden gesteld en men weet wanneer je ‘Eid Mubarak’ kan gebruiken in copy en wanneer (nog) niet.