Marketeer wordt niet nog onmenselijker
Ja, AI verbetert jouw marketing, maar het gaat ten koste van jouw merk. De zoveelste techtool gaat niet meehelpen om het geschonden vertrouwen in het merk te herstellen.
De moves van het bedrijfsleven in de 21e eeuw is in één woord te vangen: controledrift. We hebben massaal tools omarmt die ons nog meer contactmomenten geven. Maar die zijn statistisch gezien erbarmelijk laag, en hebben per saldo bovendien niet geleid tot een stijging van engagement, maar juist voor een verslechtering. De nieuwe AI-tools zijn de natuurlijke evolutie op alle voorgaande. Maar zolang merken het échte probleem niet ondervangen – het gebrek aan emotioneel relevant contact – is het koren op de molen van de race to the commodity bottom. Die al was ingezet dus, voordat AI bestond.
Laat staan dat het merkdenken de marketing bepaald. Het is allemaal andersom. De controledrift heeft gewonnen. Onze merken hadden die controle vroeger niet nodig om te verkopen. Een beetje emotionele connectie was genoeg. Maar bij vele marketeers van nu heb ik pure angst in de ogen gezien als we voorstelden om gewoon een keer met een consument een kop koffie te drinken. Angst dat die consument in je gezicht zou zeggen dat ze jouw merk niet vertrouwd.
Hoon hebben we ook gekregen, als we bijvoorbeeld een mooi visieboek voorstelde met duurzame inhoud. De reactie was simpel: ‘dat kan ik toch ook met banners?’ Of uitlegden dat de allerbeste B2B verkoopmethode live en fysiek presenteren is. Het ongemakkelijk schuiven begint dan meteen. Iedereen die wel eens een branded content campagne heeft proberen te verkopen, weet waar ik het over heb. Vele marketeers kijken je dan aan met de vraag: ‘Kan die emotionele connectie niet ook via die knopjes die ik hier heb?’