D&I Monitor 2023: discriminatie en ongelijkheid in de marketingindustrie
Een wereldwijd onderzoek naar diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche.
Toen in 2021 de World Federation of Advertisers (WFA) een wereldwijd onderzoek naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche had verricht, werd duidelijk dat in de Nederlandse industrie op veel vlakken sprake was van discriminatie en ongelijkheid. Met name vrouwen en werknemers met een niet-Nederlandse achtergrond gaven aan dat zij voor hun gevoel minder kansen op promotie en gelijke behandeling kregen. Ook voelden deze groepen zich minder vaak wezenlijk onderdeel van hun organisatie. Een pijnlijke conclusie, want als deze ontwikkeling zich doorzet heeft dat nadelige consequenties voor het vakgebied.
Nu, twee jaar later, is het vervolgonderzoek gestart. In Nederland zijn bvA en VIA de initiatiefnemers, zij krijgen steun van zeventien andere verenigingen en bedrijven. De WFA verwacht dat in de komende weken duizenden mensen uit 34 landen hun ervaringen met D&I in het vak gaan delen. Als het aan de Nederlandse initiatiefnemers bvA en VIA ligt, komt een groot deel van deze respondenten uit Nederland, maar de huidige cijfers laten zien dat ze nog wel een boost kunnen gebruiken.
SB: “Als VIA geloven wij dat de marketingwereld de verantwoordelijkheid en de mogelijkheid heeft om een cultuur van gelijkheid, diversiteit, inclusie en antiracisme te ontwikkelen. Niet alleen vanwege de noodzakelijke verandering in ons vakgebied, maar ook vanwege onze impact op het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving. Met de hulp van onze Taskforce Diversiteit & Inclusie willen we een gezonde toekomst creëren door kennis en ervaringen te delen.”