Steeds meer organisaties stellen eisen aan contentbureaus. Kennis van een specifieke branche is er daar een van. Maar hoe belangrijk is die kennis? Is branchekennis noodzaak of een nice to have?
Als contentspecialist bij een contentbureau krijg ik steeds een kijkje in de keuken van verschillende opdrachtgevers. Een dikke win-win: als expert ken ik de nieuwste trends op contentgebied én kan ik bij verschillende organisaties binnen verschillende branches alle informatie opzuigen. Zo kan ik content maken die precies de spreekwoordelijke spijker op zijn kop slaat. Zonder informatie over een branche is het maken van goede content lastiger. Veel organisaties zien dit ook. Het is dus ook niet zo gek dat zij kennis van de branche als een must zien in hun zoektocht naar een bureau.
Maar zo’n harde eis kan er ook voor zorgen dat je als specialist, of zelfs als bureau, ‘vast’ blijft zitten in een bepaalde sector. Omdat je de vereiste kennis niet hebt. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde, als organisatie haal je op die manier ook geen kennis van buitenaf in huis.
Je branchekennis uitbreiden: het kip-en-eiprobleem
Dit ‘kip-en-eiprobleem’ zullen veel vakgenoten wel herkennen. Want hoe kun je in hemelsnaam je expertise naar een nieuwe branche uitbreiden als ervaring in die nieuwe branche een vereiste is? Dat is hetzelfde als in je vacature neerzetten: we zoeken een net afgestudeerde alleskunner met minimaal 3 jaar relevante werkervaring. Huh hoe dan? Soms heb je als contentspecialist of bureau niet meteen de gewenste ervaring en kennis. Maar is die kennis nou echt zo noodzakelijk om een organisatie of merk verder te brengen?
De valkuilen van te veel branchekennis
Nee, is het antwoord. Nee, kennis van de branche is niet per se nodig. Te veel kennis kan je zelfs in de weg zitten. Stel, je bent helemaal op de hoogte van alle in’s en out’s in de financiële wereld. Dan weet je dus ook alles van de nieuwe betaalrichtlijn PSD2 en wat dit voor klanten betekent. Die kennis wil je dan het liefst gelijk in allerlei blogs, mails en nieuwsbrieven proppen. Want jij weet precies hoe het zit, toch? En dat is nou juist de grootste valkuil. Gelijk in de uitvoerende modus schieten, zorgt er vaak voor dat je je objectiviteit verliest.
Met voorkennis kun je niet meer met een frisse blik naar het probleem kijken. Het risico is groter dat je aannames maakt, vergeet kritische vragen te stellen en daardoor belangrijke informatie misloopt. Je hebt dan al snel een ‘organisatiebril’ op, een bril die de medewerkers van de organisatie al lang op hebben en lastig af kunnen zetten. Hoe meer betrokken je raakt bij een organisatie of branche, hoe meer risico je dus loopt onderdeel te worden van het systeem.
4 eigenschappen van een goede contentspecialist
Ervaring gaat dus niet boven alles, maar wat moet een contentspecialist dan wel kunnen? Naast hoogwaardige content creëren zijn deze vier eigenschappen wél een must:
een goede dosis nieuwsgierigheid;inlevingsvermogen;het vermogen om snel complexe onderwerpen te doorgronden;en om snel tussen die onderwerpen te kunnen schakelen.
Dus laat die branchekennis even voor wat het is en kijk in de eerste plaats naar deze eigenschappen. Heb je deze in je eisenlijstje staan? Gefeliciteerd, je hebt zo een veel grotere kans om een specialist te vinden die de branche snel eigen kan maken. En nog belangrijker, die jouw organisatie écht verder brengt.
Branchekennis als pré
En laat dat nou net de reden zijn waarom je een bureau inschakelt, om jouw organisatie verder op weg te helpen als je het intern niet kunt oplossen. Dan heb je een expert nodig. Eentje met een frisse blik die de juiste kritische vragen stelt, en met gemak specifieke kennis van de branche kan omzetten naar toegankelijke content voor de doelgroep.
Hiermee zeg ik niet dat je branchekennis helemaal moet schrappen van je eisenlijstje. Het kan natuurlijk wel een ‘nice to have’ of pré zijn om met een contentspecialist te werken die op de hoogte is van het pensioenakkoord of in grote lijnen weet hoe blockchain werkt. Maar voorkom vooral dat je een specialist inhuurt die door voorkennis al een dikke vette organisatiebril op zijn neus heeft staan.