Pharmamarketeer
7 opvallende AI-trends voor de tweede helft van 2024

7 opvallende AI-trends voor de tweede helft van 2024

7 opvallende AI-trends voor de tweede helft van 2024

Het is een cliché, maar in dit geval waar: de ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) gaan ontzettend snel. Begin februari somde ik al 7 AI-trends voor 2024* op, maar het is hoog tijd voor een update. Dus zet je schrap, hier komt een longread bomvol inspiratie!

  • Trend 1. Razendsnelle AI-updates
  • Trend 2. De hype van AI-video & audio
  • Trend 3. ‘Multi-modal’ generatieve AI
  • Trend 4. AI agents worden geïntegreerd in workspaces & devices
  • Trend 5. Waar gebruik je AI wel en niet voor?
  • Trend 6. Kritiek: van theorie naar praktijk
  • Trend 7. AI neemt je werk (niet) over

Trend 1. Razendsnelle AI-updates

Het afgelopen half jaar werden we overspoeld door updates voor bestaande AI-tools en nieuwe toepassingen. Ik som er een aantal op:

  • Met Midjourney v6 maak je steeds realistischere afbeeldingen. Ook kun je tekst in visuals verwerken en langere prompts schrijven.
  • Google lanceerde in februari 2024 Gemini, de opvolger van Bard. Naast een chatbot die te vergelijken is met ChatGPT, wordt het ook steeds meer geïntegreerd in de systemen van Google. Je leest er meer over in deze Google I/O-recap.
  • Google integreert AI Overviews in de zoekmachine, ook wel bekend onder de noemer SGE (Search Generative Experience), en dit gaat gevolgen hebben voor het zoekverkeer. Nu nog niet in Nederland en België beschikbaar, maar het is wel onderweg. Ook kun je nieuwe ontwikkelingen rond Google Ads verwachten. Michelle de Zeeuw praat je in dit artikel over Google Marketing Live helemaal bij.
  • Ook Copilot wordt steeds meer geïntegreerd in de systemen van Microsoft. Zo is het inmiddels beschikbaar in Microsoft 365 en komt het naar Windows. Michiel Brand (TekstMeester) deelt in dit artikel zijn tips & tricks voor Copilot.
  • De Franse AI-startup Mistral heeft z’n ChatGPT-concurrent gelanceerd: Le Chat. Je kunt nu de bèta uitproberen.
  • Meta heeft Meta AI gelanceerd, voor onder andere Facebook, WhatsApp en Instagram. Dit heeft mogelijk grote gevolgen voor social search, schrijft Gabriëlla Modderman. Christian Fictoor deelt in dit artikel zijn eerste ervaringen. Maar in de EU is het nog niet te gebruiken.
  • OpenAI lanceerde GPT-4o. De ‘o’ staat voor omnimodel. Het is namelijk in staat om aan de slag te gaan met teksten, afbeeldingen, video en audio. OpenAI heeft de reactiesnelheid verbeterd en wil daarnaast de interactie met ChatGPT natuurlijker en makkelijker maken. Je kunt er nu echt een gesprek mee voeren, dat menselijk overkomt (probeer maar eens uit met de ChatGPT-app). Ook verrassend: het is ook al direct voor gratis gebruikers beschikbaar gemaakt.
  • AI-chatbot Claude van Anthropic werd beschikbaar in Nederland, België en de rest van Europa.

Trend 2. De hype van AI-video & audio

AI-video’s zijn ‘the next frontier’ voor grote techbedrijven en ze weten er veel aandacht mee te scoren. OpenAI baarde in februari opzien met Sora, een AI-tool voor het genereren van video. Het is nog niet vrijelijk te gebruiken en wordt eerst nog uitgebreid getest. Wel kun je hier alvast wat voorbeelden bekijken.

Een aantal andere video-tools die momenteel de aandacht trekken: Lumière en Veo van Google, Gen-3 Alpha van Runway en Dream Machine van Luma Labs. Ook kwam ik in maart de app Creatify tegen, voor het maken van video-ads. Hiermee kun je bijvoorbeeld een nepinfluencer laten vertellen hoe jouw gezichtscrème haar AI-huid heeft verbeterd. Compleet fake dus. Ik ben vooralsnog geen fan, maar het levert wel interessante discussies op over wat echt en nep mag zijn in reclames. Waar trekken we de grens?

Daarnaast wordt er volop geëxperimenteerd met audio. AI-muziek maakt weer een paar sprongen vooruit met Suno en Udio. Je kunt je stem klonen om die bijvoorbeeld makkelijker te hergebruiken in video’s en presentaties. En inmiddels zijn er ook AI-presentatoren, zo experimenteert Radio Drenthe deze zomer met het voorlezen van nieuwsbulletins door AI. Ook kun je al gepersonaliseerde podcasts met AI-presentatoren beluisteren via Pocketpod.

De opkomst van deze tools kan voor jou betekenen dat het maken en bewerken van video en audio makkelijker wordt. Maar het brengt ook risico’s met zich mee. Doordat de video’s en stemklonen steeds realistischer worden, kunnen mensen nep en echt steeds moeilijker van elkaar onderscheiden. Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de Nederlanders het verschil tussen een echte en een gekloonde stem niet hoort. Pas dus op voor ‘interneppers’!

Het stopt natuurlijk niet bij AI-video’s en audio. De volgende stap na video’s is het genereren van virtuele omgevingenGoogle DeepMind is er al mee bezig. Door veel experts worden deze ontwikkelingen gezien als nieuwe stap op weg naar een AI-model dat onze wereld begrijpt en álles kan.

Trend 3. ‘Multi-modal’ generatieve AI

De eerste generatieve AI-tools waren goed in één ding, zoals het genereren van tekst (zoals ChatGPT) of juist het genereren van afbeeldingen (zoals Midjourney). Maar er zijn steeds meer crossovers. Zo kun je afbeeldingen genereren in ChatGPT en Copilot.

Op dit moment zijn er al enorm veel losse tools voor het genereren van audio en video. De verwachting is dat ook die mogelijkheden beschikbaar komen in de ‘grote AI-tools’ van OpenAI, Microsoft, Google en Apple.

In de toekomst hoef je niet meer na te denken over welke tool je kiest voor welk contentformat. Tekst, afbeelding, audio of video, het maakt niet uit: één tool kan alles! Maar wellicht is het straks helemaal geen tool meer te noemen, maar een assistent. In de volgende trend ga ik daar dieper op in.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)