Pharmamarketeer
5 ingrediënten voor de ultieme employee experience

5 ingrediënten voor de ultieme employee experience

5 ingrediënten voor de ultieme employee experience

1. Houd altijd de 3 superpowers in je achterhoofd

Het gaat niet alleen om ‘wat’ en ‘hoe’ bij het creëren van de employee experience, maar vooral om welk gevoel je daarbij geeft. Daarbij zijn 3 factoren essentieel:

  • Congruentie
    Zorg voor overeenstemming tussen denken, handelen en voelen en hanteer een complete benadering.
  • Corporate empathie
    Leef je in in het gedrag en de motivatie van de mensen om je heen en wees je bewust van het effect dat je daarop kunt hebben.
  • Co-creatie
    Niet voor anderen gaan denken, maar luisteren. Wat zijn écht de behoeften en problemen, wat hebben ze nodig en wat is voor de eindgebruiker daadwerkelijk toe te passen? Zo kom je door het samen te doen tot duurzamere oplossingen.

2. Verwachtingsmanagement voor een goede eerste indruk

Je hebt maar één kans voor een goede eerste indruk. Zorg daarom voor een goed onboarding-traject.

Mensen willen namelijk het liefst praktische informatie voor en op hun eerste dag:

  • hoe kom ik op kantoor
  • waar moet ik parkeren
  • welke accounts en pasjes heb ik nodig

Facility alleen is natuurlijk niet voldoende, een goede samenwerking tussen HR, IT, FM en Communicatie is de sleutel tot succes. Mensen hebben in die eerste weken namelijk ook behoefte aan community en contact én structuur en praktische info. Verwachtingsmanagement is belangrijk, zorg dat mensen weten hoe de eerste weken eruitzien.

3. Samenwerken = key

Om voort te borduren op die multidisciplinaire aanpak: die is écht nodig om je inspanningen voor een goede ervaring tot een succes te maken. Maar hoe doe je dat?

Zorg voor een duidelijke rolverdeling. Zo is IT bijvoorbeeld verantwoordelijk voor tooling, communicatie voor berichtgeving over veranderingen, test HR de gebruiksvriendelijkheid voor medewerkers enzovoorts.

Zoek naar overlap. Binnen verschillende afdelingen lopen diverse projecten, maar de ontvanger is hetzelfde. Voorkom dat je dubbel werk doet en zorg voor meer consistentie.

4. Inrichting van de werkplek

Als mens maak je veel onbewuste keuzes en deze kun je sturen met de inrichting van, bijvoorbeeld, het kantoor. Dit is extra belangrijk met de huidige thuiswerkcultuur: hoe zorg je dat mensen naar kantoor komen, samenwerken en productiever zijn? Doorgaans zijn er 4 bouwstenen waar een goede werkplek aan moet voldoen:

  • ruimte voor samenwerken
  • ruimte voor zacht overleg en ‘gefluister’
  • focus zones
  • rust en recreatieruimtes (ja ja, de voetbal- of pingpongtafel)

5. Accepteer dat het tijd en moeite kost

Een beetje een inkopper, maar daarom niet minder belangrijk. Onthoud in ieder geval dat je inspanningen een goed doel dienen. Als afsluiter deel ik graag 3 focuspunten die Abe Boersma van Rabobank vrijgaf.

  • Investeer in samenwerken. Het is essentieel, maar niet per se makkelijk. Denk aan verschillende type mensen en verschillende belangen. Toch is het belangrijk om die silo’s te doorbreken en de tijd te nemen om elkaar goed te leren kennen.
  • Stop tijd in het vastleggen van je framework. Visualiseer de journey, relateer de processen en identificeer bottlenecks en oplossingsrichtingen.
  • Meten is weten. Aan de hand van data kun je al voorzichtige conclusies trekken en voorspellingen doen. Het juiste moment om feedback te vragen is vlak ná een verandering, dus dicht op het proces.
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)