3 AI-lessen voor de marketeer van de toekomst
Wat we vandaag kunnen bereiken met kunstmatige intelligentie (AI) is meer dan we gisteren konden bedenken. Veel marketeers zullen zich hierin herkennen. Er zijn zo veel tools op de markt en AI wordt steeds slimmer en creatiever. De grote vraag is: worden marketeers vervangen door AI in de toekomst?
Les 1: effectiviteit van advertenties verbeteren met AI
Creatiever worden met AI
Stel, je bent een bedrijf dat verf verkoopt en je hebt een groot assortiment aan verfkleuren: dan kost het tijd om van elke kleur verf een foto te maken. Zeker als je het goed wil laten zien door bijvoorbeeld een geverfde muur te tonen met die specifieke kleur. Met behulp van AI kun je veelzijdige shots laten maken of door AI gegeneerde afbeeldingen gebruiken om alle verfkleuren en geverfde muren op jouw website te tonen, zonder daarvoor een fotograaf in te huren.
Daarnaast blijft het tegenwoordig niet bij statische beelden. Alles is video-first. Veel bedrijven claimen dat ze geen marketingbudget hebben om een video te laten maken. Volgens Jurjen Jongejan van Valantic kun je met behulp van AI-tools (zoals bijvoorbeeld Runway en DALL-E 2) tegenwoordig op basis van statische afbeeldingen of zelfs een tekst prompt mooie video’s maken.
Neuromarketing via AI
Je traint daarmee AI op neuro voorspellers van succes, zo stelt Coen Olde Olthof van Junbi.ai. Omdat er zo veel data beschikbaar is over hoe wij als mensen naar advertenties kijken en wat ons opvalt, kun je via AI-tools zoals Junbi.ai jouw advertentie testen op verschillende factoren. Waaronder merkdetectie. Zo kun je nog dingen aanpassen voordat jouw marketingcampagne live gaat.
AI is geen voorspeller van emotie
Als mens kunnen wij beter inschatten of de advertentie een bepaalde emotie bij de kijker teweegbrengt. Om dat goed te kunnen doen is het belangrijk om je klant en markt goed te kennen. Jurjen Jongejan van Valantic adviseert om de value proposition canvas te gebruiken om te ontdekken wat de pains, gains en doelen van de klant zijn. Als marketeer kun je vanuit deze behoeftes heel goed een richting geven, maar ook inschatten hoe je de emotionele snaar gaat raken.
Les 2: blijf focussen op de klant
Marketing is van oorsprong gericht op de doelgroep. We willen weten wat de doelgroep beweegt en wat ze bezighoudt zodat we goed kunnen inschatten hoe wij ze via marketing het beste kunnen bereiken. Laat AI-tools je niet afleiden van dit doel. Gebruik AI-tools om je te helpen met het definiëren van je doelgroep. Een paar voorbeelden zijn:
AI-tool voor interviews
Gebruik een AI-tool om een interview te doen met je klanten. Kim Pot vertelde bijvoorbeeld dat Info Support Interviewer Ann, een custom versie van GPT4, heeft ontwikkeld om dit te kunnen doen. Door met AI-tools klant interviews te doen bespaar je veel tijd. Maak daarna een transcript met AI en laat een tool het samenvatten voor jou. Zo heb je toch interviews afgenomen, maar er zelf weinig tijd in hoeven te investeren.
Persona’s op basis van data
Maak persona’s op basis van data. Bijvoorbeeld, haal data uit je CRM of uit social media. Laat een (custom) AI-tool alle data verwerken en maak op basis daarvan een persona die je kunt gebruiken om je marketingcampagnes verder uit te denken.
Pains, gains & ‘jobs to done’
Voordat je AI gaat gebruiken om je marketingcampagnes vorm te geven: ga na wat de pains, gains en ‘jobs to done’ van de klant zijn volgens de value proposition canvas. Als marketeer werk je altijd vanuit de ‘jobs te done.’ Ga daarna pas brainstormen hoe je met AI-oplossingen de pains kunt wegnemen en de gains kunt versterken. Uiteraard kun je AI-chatbots zoals ChatGPT gebruiken om hierover te brainstormen.
Hyperpersonalisatie
Als je eenmaal inzicht in de klant hebt, kun je ook een stap verder gaan. Gepersonaliseerde content werkt goed. Met AI-tools kun je hyperpersonalisatie toepassen. Omdat je al zo veel data hebt van je klanten en goed inzichtelijk hebt wat de verschillende profielen zijn, kun je AI gebruiken om het gedrag van een klant te voorspellen. Je anticipeert dan op de interesses of bezwaren van de klant en speelt als bedrijf proactief in op specifieke voorkeuren van een klant. Jordie van Rijn van EmailMonday liet de nieuwe techniek Generative Personalisation in e-mailmarketing zien. Met AI kun je e-mails namelijk niet alleen personaliseren, maar ook op basis van klantprofieldata unieke e-mails laten schrijven. Het is ook mogelijk om nieuwe afbeeldingen (en teksten) te genereren, die goed passen bij je merk zodat gedetailleerdere segmentatie mogelijk wordt.
Les 3: bewustzijn van risico’s bij het gebruik van AI
Met AI kun je als marketeer jouw marketingstrategie naar een volgend niveau tillen, maar het is ook goed om je bewust te zijn van de risico’s bij grootschalig gebruik van AI. Een paar problemen die we tot nu toe zien, zijn:
- Inbreuk op auteursrechten. Het systeem leert bijvoorbeeld op basis van ingegeven teksten waar mogelijk auteursrecht op rust.
- Leren op basis van vooroordelen (bias). Bijvoorbeeld, Google heeft het genereren van afbeeldingen via Gemini tijdelijk stop gezet om te voorkomen dat afbeeldingen met bepaalde vooroordelen werden gecreëerd.
- Diverse privacy problemen. Bijvoorbeeld, je voedt het systeem met een transcript van een interview of vergadering. Dan heeft het systeem dus kennis van personen en/of gegevens en mogelijk gevoelige bedrijfsinformatie. Een ander voorbeeld is dat er gegevens worden geüpload via het systeem en dat die gegevens uiteindelijk gelekt worden.
Het is belangrijk om je bewust te zijn van de informatie die je deelt met (generatieve) AI-tools.
Binnenkort komt er een Europese AI Act, een wet waarin duidelijke vereisten worden gesteld met betrekking tot specifieke toepassingen van AI. Zo hoopt de Europese Unie duidelijkheid te bieden over hoe wij als marketeers veilig met AI om kunnen gaan. Saskia Lensink van TNO liet zien dat er op dit moment geen één bestaand taalmodel voldoet aan de wet.