15 B2B-marketingtools voor betere processen & positieve bedrijfsresultaten
Hier is mijn lijst met 15 must-have marketingtools voor jouw B2B-marketing tech-stack in 2024. We worden overspoeld door marketingtools die ons beloven dat je eigenlijk alleen nog met je ogen hoeft te knipperen na de aanschaf om resultaten te zien. Daarin word je vaker teleurgesteld dan dat de beloften worden waargemaakt.
De basistools
Om te beginnen is er een aantal basistools waarvan ik overtuigd ben dat je er al een aantal gebruikt, of in ieder geval van gehoord hebt. Je weg naar marketingsucces begint eigenlijk bij het hebben van deze basistools (en een paar goede marketeers in je team die aan de knoppen zitten natuurlijk, maar dat spreekt voor zich).
1. HubSpot: CRM, e-mailmarketing, workflows en social media
Laten we gelijk maar met een van de belangrijkste basistools beginnen, want de basis van je hele marketingmachine is natuurlijk een goed CRM-systeem. HubSpot is een alles-in-één platform dat essentiële functies biedt voor B2B-marketeers.
Met HubSpot kun je je klantrelaties effectief beheren, gerichte e-mailcampagnes opzetten, workflows maken en eenvoudig al jouw socialmedia-accounts beheren. Het fijne aan HubSpot is daarnaast dat ze veel hulp bieden via hun blog, HubSpot academy, online events en hun helpdesk. Dat laatste komt wel goed uit voor als een van je collega’s weer eens ongevraagd aan de knoppen heeft gezeten en je workflows kapot zijn. Een goede reden om je rollen en rechten goed in te richten in het platform.
2. Webflow: voor een strakke en snelle websites
Voor marketeers die op zoek zijn naar strakke, snelle en SEO-vriendelijke websites is Webflow een uitstekende keuze. Dit platform biedt krachtige tools voor het ontwerpen en bouwen van responsive websites, zonder dat je diepgaande technische kennis nodig hebt. Hierdoor krijgt marketingteam meer controle over het creatieve proces en hoeven ze minder vaak te wachten tot de designer tijd heeft.
Het is wel van belang dat je het in één keer goed inricht. Op die manier kan jouw marketingteam daarna zelf eenvoudig blogs toevoegen of bijvoorbeeld landingspagina’s maken voor campagnes.
3. Google Suite: e-mail, document management, analytics, meetings
De Google Suite biedt een breed scala aan tools die essentieel zijn voor B2B-marketingteams. Met functies zoals e-mail, documentmanagement, analytics en virtuele vergaderingen stelt Google Suite marketeers in staat om efficiënt samen te werken en data-gestuurde beslissingen te maken.
4. Interne communicatie
Goede interne communicatie en daarbij ook interne marketing is cruciaal voor het succes van marketingteams. Door regelmatig marketing-updates te delen, houd je de rest van het bedrijf constant op de hoogte van waar jouw team mee bezig is, kun je eenvoudig jouw nieuwe blog, LinkedIn-post, of klantverhaal delen en kun je sub-groepen aanmaken per marketingproject. Zo zorg je ervoor dat je interne communicatie vlekkeloos verloopt.
Notion is een veelzijdige tool die wordt gebruikt voor het creëren van bedrijfswiki’s en het beheren van projecten. Met geavanceerde opties voor projectbeheer kunnen B2B-marketingteams hun workflows stroomlijnen, documentatie centraliseren en effectiever samenwerken aan projecten van elke omvang.
Daarnaast werken ze ook continu aan nieuwe features, zoals recentelijk de lancering van hun geïntegreerde AI-assistent en hun kalenderfunctionaliteit.
6. Ahrefs: SEO
Als het gaat om SEO, is Ahrefs het ultieme platform voor het verkrijgen van diepgaande inzichten en het nemen van data-gestuurde beslissingen. Met krachtige tools voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyse en het bijhouden van ranglijsten stelt Ahrefs marketeers in staat om hun organische zichtbaarheid te vergroten en meer gericht verkeer naar hun website te leiden.
Contenttools
Nu we de basistools op orde hebben is het tijd om in de wondere wereld van content te duiken. Zoals je in het overzicht hierboven ziet is dit een van de drukstbezette categorieën in het oerwoud van tools.
- 7. ChatGPTP: Samenvattend is het een uitstekende tool voor het genereren van ideeën voor diverse contentformaten, waaronder socialmedia-berichten, nieuwsbrieven, e-books, blogposts en e-mails.
- 8. Midjourney: Deze tool genereert direct verbluffende afbeeldingen die je marketingmateriaal naar een hoger niveau tillen. Zo trek je de aandacht van je doelgroep.
- 9. Qwilr of Foleon: Zowel Qwilr als Foleon stellen je in staat om boeiende content te creëren die de betrokkenheid verhoogt en potentiële kopers door hun buyer journey leidt. Qwilr is iets voordeliger, echter minder uitgebreid dan het Foleon-platform.
Design-tools
In het verlengde van de tools hierboven heb ik 2 design tools die je helpen om jouw contentstukken, websitepagina’s, productmarketing-initiatieven en social ads te vergezellen van mooie designs.
- 10. Figma: Voor naadloze samenwerking aan designprojecten is Figma een perfecte tool. Het biedt een intuïtieve interface en krachtige functionaliteiten waarmee teams efficiënt kunnen samenwerken aan hun designproces.
- 11. Canva: Ben je op zoek naar een intuïtievere en volledige dummy-proof designtool voor je marketingteam? Dan raad ik Canva aan.
Sales-ondersteunende tools
Om op het juiste moment, op de juiste manier, de juiste mensen te bereiken heb ik 3 favoriete tools die heb ingezet voor optimale samenwerking tussen het sales- en marketingteam:
- 12. Leadfeeder (onderdeel van Dealfront): Met deze tool kun je vervolgacties automatiseren en stel je je salesteam in staat om effectiever en proactiever te handelen.
- 13. Lemlist: Deze tool biedt geavanceerde functionaliteiten voor het verzenden van gepersonaliseerde e-mails en LinkedIn-berichten. Dit doet de tool op basis van lead-lijsten.
- 14. Clay: Een andere handige tool, en in zekere vorm een alternatief voor Lemlist, is Clay. Optimaliseer je salesproces eenvoudig met deze tool waarmee je lead-lijsten opbouwt, leadgegevens verrijkt en AI gebruikt om overtuigende en converterende sales e-mails te schrijven.
- 15. Zuddl: De webinar- en online-evenementen-tool Zuddl is super intuïtief en tilt de kwaliteit van je webinars naar een hoger niveau.